Hoe wordt een aluminium sloep gebouwd
Je ziet het steeds meer op de wateren van Nederland, aluminium sloepen. En dat is niet gek, want er zitten veel voordelen aan aluminium sloepen. Zo heeft een aluminium sloep
Ook zijn aluminium sloep erg geschikt voor elektrisch varen, ze zijn namelijk licht in gewicht en daarom zeer geschikt voor elektrisch varen. Hoe minder gewicht een E-sloep 530Â heeft, hoe langer je ermee kunt varen vanwege de accucapaciteit.
Maar hoe worden aluminium sloepen nu gebouwd? Wij geven je een inkijk in het bouwproces van een aluminium sloep.
Bouwproces aluminium sloep
De stappen van de bouw van een aluminium sloep zijn:
Snijtekening aluminium sloep
Het bouwen van een elektrische aluminium sloep begint allemaal bij het maken van een technische tekening. Deze bouwtekening wordt gemaakt met de softwareprogramma AutoCAD. AutoCAD is een programma waarmee het mogelijk is om technische tekeningen te maken. Dit programma wordt gebruikt door ontwerpers en engineers in de bouw, constructie en of in dit geval voor het bouwen van aluminium sloepen.
Het is ook mogelijk om binnen AutoCAD constructie, massa en hoeken te berekenen, zodat er naar een gewenste uitkomst van de aluminium sloep toegewerkt kan worden. Als de uitkomsten van de aluminium sloep niet naar wens zijn, dan gaan we weer terug naar de tekentafel.
Stel de aluminium sloep:
- Is te zwaar: dan komt de aluminium sloep minder goed vooruit
- Heeft teveel hoeken: meer weerstand van water
- Heeft te zwakke constructie: zorgt een keer voor natte voeten tijdens het varen
Yes! Alles is naar wens, de bouwtekening kan omgezet worden naar een CNC-file, zodat de materialen uitgesneden en het zetwerk gedaan kan worden.
Materialen uitsnijden en zetwerk
De bouwtekening van de aluminium sloep is af en is omgezet naar een CNC-file. Het is tijd om de materialen uit te snijden door gebruik te maken van een CNC-machine. Een CNC-machine is een computergestuurde machine die wordt gebruikt om materialen uit te snijden.
Er wordt zeewaardig bestendige aluminium platen in de CNC-machine gelegd. Deze aluminium platen worden op de millimeter nauwkeurig uitgesneden, zoals wij deze in de bouwtekening van de aluminium sloep hebben ingetekend.
Het resultaat na het uitsnijden van 500KG aluminium platen is dat er ongeveer 450KG aan materiaal overblijft voor het bouwen van een aluminium sloep van 5.30 meter lang.
Een deel van deze aluminium onderdelen moet nog worden gezet in verschillende hoeken, vormen en of bochten.
Bodemplaten met spanten
Nu de materialen van de aluminium sloep uitgesneden en gezet zijn is het tijd om de aluminium sloep in elkaar te zetten. Alle materialen bij elkaar zijn één grote puzzelstuk, stukje A past op stukje B en B past op stukje C en ga zo maar door.
Er wordt gestart met de bodemplaten en de spanten van de aluminium sloep, want er wordt altijd van onder naar boven gewerkt Bodemplaten worden aan elkaar gelast om vervolgens de spanten er bovenop te plaatsen. Als alles gelast is, zal dit voor een stevige fundering van de aluminium sloep zorgen.
Zij- en achterkant
Als de bodemplaten en de spanten in elkaar zijn gelast zijn, zijn de zijkanten van de aluminium sloep aan de beurt. De zijkanten van de aluminium sloep worden zowel aan de bodemplaten als aan de spanten gelast. De naden worden over de gehele breedte gelast, zodat de aluminium sloep waterdicht is. Yes! Wel zo handig!
Als de zijkanten klaar zijn, dan is de achterkant van de aluminium sloep aan de beurt. Nadat de achterkant klaar is, dan worden de eerste contouren van de aluminium sloep al zichtbaar.
Yes! De elektrische aluminium sloep is vaarklaar, althans, de aluminium sloep kan niet meer zinken als je de zelflozende pluggen in de gaten van de bodemplaat stopt.
De kiel
Nu is een ander heel belangrijk onderdeel van de aluminium sloep aan de beurt. De kiel, ook wel de ruggengraat genoemd, waar de spanten de ribben van de sloep zijn. De kiel gaat ervoor zorgen dat de aluminium sloep rechtdoor blijft varen en zich netjes door het water blijft voortbewegen.
De kiel zorgt er ook voor dat de onderkant een klein beetje verzwaard wordt, waardoor het zwaartepunt van de aluminium sloep omlaag gaat.
Hierdoor komt de sloep lager in het water koen te liggen en neemt de stabiliteit toe. Het voordeel hiervan is dat de aluminium sloep minder snel schuin opzij gedrukt wordt door de wind.
De vloerbodem
Als alle naden helemaal waterdicht zijn gemaakt, dan is het tijd om de vloerbodem erin te leggen. Als alle voorgaande puzzelstukjes goed zijn neergelegd en zijn gelast, dan past de vloerbodem er precies in.
Is de aluminium sloep te strak in elkaar gezet is, dan past de vloerbodem niet. Zit er te veel ronding in, dan ontstaan er weer gaten tussen de zijwanden en de vloerbodem.
Kortom, hier zien wij of de aluminium sloep exact in elkaar is gelast of niet, zoals de puzzel gemaakt moet worden.
De banken en stuurconsole
Inmiddels is het bouwproces van de aluminium sloep goed onderweg. De binnenkant van de sloep is aan de beurt door de banken erin te plaatsen. De banken volgen de contouren van de sloep, hier en daar sluit dit niet direct naadloos op elkaar, maar dit wordt tijdens het aflassen van de sloep helemaal weggewerkt .
De banken worden aan de zijkant van de aluminium sloep vastgezet en aan de uiteinden komen de pootjes onder de bank voor extra stevigheid en de stuurconsole is hierna aan de beurt.
De bun
De bun van de aluminium sloep is één van de laatste onderdelen van de aluminium sloep. De bun is de achterkant van de aluminium sloep. In de bun komt de elektrische aandrijving van Aquamot en worden de accu’s geplaatst.
De accu’s worden niet alleen geplaatst aan de achterkant, maar tijdens het bouwproces van de aluminium sloep is er ook een luik aan de voorkant ontstaan. Voor de verdeling van het gewicht over de sloep, worden ook aan de voorkant accu’s geplaatst. Dit komt ten goede van de stabiliteit van de aluminium sloep.
Als de bun van de sloep af is en de elektrische motor en de accu’s geplaatst zijn kan het aflassen beginnen.
Aflassen aluminium sloep
De aluminium sloep is helemaal in elkaar gezet en is vaarklaar! Yes, we kunnen varen!
Sommige openstaande naden hebben wij bewust open gelaten. Mocht er toch nog iets verbogen moeten worden, omdat het niet exact past, dan is deze marge er om het aluminium te verbuigen, zodat het toch netjes past.
Als alles naar wens is, dan lassen wij alle naden netjes af!
Mocht je wensen hebben, zoals het toevoegen van speakers, lichtjes of bijvoorbeeld een teakhouten vloer, dan houden wij er tijdens de bouw van de aluminium rekening mee.
Yes, vaarklaar!
december 6, 2021 | Elektrische sloep kopen
Hoe werkt een elektrische aandrijving voor sloepen
Hoe werkt een elektrische aandrijving voor sloepen? Een diepgaande blik op de technologie van elektrisch motoren voor sloepen. Elektrisch varen wint snel aan populariteit en steeds meer watersporters stappen over op deze duurzame vorm van recreatie. Maar hoe werkt zo'n elektrische aandrijving voor sloepen nu precies? In deze blog duiken we dieper in de fascinerende technologie achter deze innovatieve [...]
Elektrische versus traditionele brandstofaandrijving
Elektrische versus traditionele brandstofaandrijving: Wat zijn de verschillen? In een wereld waar duurzaamheid en milieubewustzijn steeds belangrijker worden, is de keuze tussen elektrische en traditionele brandstofaandrijving een hot topic. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee aandrijvingsmethoden? In deze blog duiken we dieper in op de voor- en nadelen van beide opties, zodat jij een weloverwogen [...]
Tips voor het onderhoud van elektrische sloepen
Tips voor het onderhoud van elektrische sloepen: Houd je vaartuig in topconditie Elektrisch varen wordt steeds populairder en dat is niet zonder reden. Het is duurzaam, stil en biedt een unieke vaarbeleving. Als trotse eigenaar van een elektrische sloep wil je natuurlijk dat je vaartuig in topconditie blijft. Maar hoe pak je dat aan? Wij geven je graag enkele [...]